Východisková situácia:
Akonáhle sa nejaká lokalita dostane do izolácie, je vysoko pravdepodobné, že ju budú sprevádzať pocity, ako strach a neistota. Čím dlhšie izolácia trvá, tým sú silnejšie. V prípade, že ľudia nie sú dostatočne informovaní a nemajú prístup k overeným informáciám, môže v komunite stúpať napätie.
Je normálne, ak ľudia pociťujú
• strach o seba a svoju rodinu
• hnev na zodpovedných ľudí
• hnev na nakazených
• neistotu
• bezmocnosť 
Všetky tieto pocity sú oprávnené, ale je potrebné ich usmerňovať, aby
 nedošlo k preťaženiu ľudí a k tzv. zaplaveniu, kedy človek prestane uvažovať a premôže ho napr. hnev, ktorý môže viesť k násiliu.
Informačný chaos, kedy sa informácie točia, nie sú overené, chvíľu niečo
platí a potom nie spôsobuje nárast neistoty, ktorá je veľmi ničivá. Ľudia sa
pohybujú striedavo medzi zúfalstvom a nádejou a znášať tieto pocity nie je
ľahké.
Čo sa dá robiť:
V prvom rade je potrebné zabezpečiť overené informácie.
Keďže v izolovaných komunitách je mnoho neoverených informácii a chaos. 
Ľuďom sa uľaví, ak budú dostávať overené informácie od presne stanovenej
osoby najlepšie v rovnakom čase tak, aby sa tieto informácie stali súčasťou
režimu dňa. 
(Napr. o 11:00 príde terénny pracovník so starostom obce a oznámi napr.
 MOPS a iným stanoveným zástupcom najnovšie informácie. Ďalšie informácie budú napr. o 17:00). Takto sa zabezpečí to, aby ľudia neverili hocikomu hocičo a nedochádzalo tak k napätým situáciám. Zároveň sa ľudia upokoja a do najbližšej „informačnej hodiny“ budú robiť veci, ktoré potrebujú pre chod  domácnosti. 
Ďalej je vhodné: 
 • dať priestor na vyplavenie emócií – nechať človeka, ktorý sa potrebuje
   vysťažovať, nech sa vyrozpráva, vyplače, vykričí a postupne, keď sa
   pocity vyplavia, ukľudní sa a začne uvažovať 
• vysvetliť ľuďom, že je normálne, ak sa hnevajú, pociťujú neistotu, 
   strach a pod. Takmer každý v ich situácii by mal podobné pocity
• hľadať štruktúru – poradiť ľuďom, aby skúsili rozdeliť svoj deň napr.
   podľa varenia, kedy spím, kedy jem, kedy učím deti napr. (niektorí
   rodičia môžu mať túto snahu) 
• dať ľuďom nejakú zodpovednosť ak sú nervóznejší, napr. skontrolovať 
   mládež, umyť niečo a pod. Dá im to pocit, že niečo môžu ovplyvniť aj
   tejto situácii 
• informovať na pravidelnej báze v dohodnutý čas, dohodnutých ľudí
• dodržiavať časový harmonogram (štruktúra do chaosu)
• nechať ľudí vyrozprávať sa, emócia stratí silu a aj sami sa dopracujú k 
   odpovedi, ktorú chceli počuť a to, že je treba vydržať
• nezľahčovať situáciu, nebagatelizovať problém
• chrániť seba – pomáhajúci pracovník musí myslieť na to, aby ochránil
   seba i svoju rodinu
Čo nerobiť:
• nikdy neklamať
• nenechať sa dotlačiť k sľubom, ktoré nedokážeme naplniť
• vyhnúť sa konfliktom – skôr uznať hnev ako normálnu reakciu a nechať
   ho odznieť – situácia je napätá a pomáhajúci pracovník je iba „na rane“
   lebo reprezentuje ľudí „zvonku“ 
• vyhnúť sa vetám ako“…čoskoro to skončí“, „…to bude dobré“ , 
   „…musíte vydržať“ i slovíčku „možno“
Ako sa chrániť:
 • nezabúdať jesť a piť
 • keď to potrebujete, odpočinte si
 • majte na pamäti, že robíte dobrú prácu a ak ju chcete robiť aj ďalej 
   musíte byť predovšetkým sami v poriadku
 • povedzte ak niečo potrebujete, nečakajte, že si vás všimnú, každý sa 
   stará hlavne o svoje veci a je to NORMÁLNE. 
 
								

